Krok 1. Informacja o braku dostępności podmiotu publicznego
Krok 2. Wniosek o zapewnienie dostępności podmiotu publicznego
Krok 3. Skarga na brak dostępności podmiotu publicznego.
Taką informację może złożyć każdy. Nie musi to być Osoba ze Szczególnymi Potrzebami. Jeżeli Twoim zdaniem podmiot publiczny nie jest dostępny architektonicznie lub informacyjno-komunikacyjnie, możesz go o tym poinformować. W informacji wskazujemy podmiotowi, jakie bariery mogą utrudniać osobom ze szczególnymi potrzebami korzystanie z jego usług. Dzięki Tobie podmiot publiczny dowie się, co musi zmienić, żeby być dostępnym.
Nie ma terminu, kiedy można wysłać informację. Można to zrobić w każdym czasie.
Informacje przesyłasz do podmiotu publicznego, który twoim zdaniem nie jest dostępny dla osób ze szczególnymi potrzebami.
Przygotuj informacje potrzebne do złożenia informacji:
Jeżeli jesteś osobą ze szczególnymi potrzebami lub opiekunem prawnym takiej osoby, a podmiot publiczny nie zapewnia dostępności, masz prawo złożyć wniosek do tego podmiotu o zapewnienie dostępności. Pamiętaj jednak, że aby złożyć taki wniosek musisz być osobą ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawicielem ustawowym (np. rodzicem lub opiekunem prawnym) oraz musisz posiadać interes faktyczny, czyli rzeczywistą potrzebę skorzystania z usług podmiotu publicznego.
Do podmiotu publicznego, z którego usług chcesz skorzystać Ty lub osoba ze szczególnymi potrzebami, pozostająca pod Twoją opieką. Dzięki Twojemu wnioskowi podmiot dowie się, co musi zmienić, żeby być dla ciebie dostępny.
Należy podać dane takie jak:
Nazwa i adres podmiotu publicznego, do którego chcesz złożyć wniosek;
Jeśli złożyłeś wniosek o zapewnienie dostępności do podmiotu publicznego, a podmiot ten dostępności nie zapewnił lub nie zapewnił Ci dostępu alternatywnego to masz prawo złożyć skargę na brak dostępności. Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami masz 30 dni na złożenie skargi od daty upływu terminu na zapewnienie dostępności przez organ na złożony uprzednio przez Ciebie został złożony wniosek o zapewnienie dostępności.
Zgodnie z art. 32 ust. 2 ustawy z dnia 19 lipca 2019 roku o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami - rozpatrywanie skarg na brak dostępności podmiotów publicznych należy do zadań Prezesa Zarządu PFRON. Skargi powinny być składane do Oddziałów PFRON, właściwych terytorialnie dla podmiotów publicznych.
Według Ustawy zakres danych jest podobny, jak te podane we wniosku o zapewnienie dostępności. Czyli musisz podać takie dane, jak:
Nazwa i adres podmiotu publicznego, na który chcesz złożyć skargę;